Zzp'ers gedwongen detacheren: een nieuw verdienmodel
info • 6 oktober 2025

Van een sterke naar een zwakke flexmarkt

Steeds meer zzp’ers worden de facto gedwongen via detacheringsconstructies te werken. Zo willen opdrachtgevers risico’s vermijden, vooral door onzekerheid/onduidelijkheid over de Wet DBA en door de opheffing van het handhavingsmoratorium. Het gevolg voor zzp’ers: minder inkomen, minder zekerheid, en verlies van zeggenschap over tarieven en contracten. 


De wet DBA (2016) veroorzaakte veel onzekerheid, leidde tot handhavingsmoratorium en defensief gedrag van opdrachtgevers. De Rekenkamer en andere instanties hebben al gewezen op de problematische effecten van onduidelijke handhaving op de arbeidsmarkt.


Uitholling van zelfstandigen 
Door de onzekerheid rond handhaving van de Wet DBA en het daarbij ontstane risicobesef bij opdrachtgevers, trekken veel opdrachtgevers zich terug of zoeken ze een ‘veilige’ route: mensen inhuren via een detacheerder of payrollpartij. Dat is geen vooruitgang — het is een verschuiving die zelfstandigheid uitholt en zzp’ers financieel en organisatorisch benadeelt. De meldingen die binnenkomen bij Comité ZZP rechtvaardigen een waarschuwing voor constructies die de zelfstandigheid van zzp’ers uithollen. Het is onjuist dat elke vorm van detacherings- of payrollconstructie
automatisch in strijd is met de WAB; wél is het terecht te waarschuwen dat sommige constructies die zelfstandigheid rechtsondergraven problematisch of in strijd met arbeidsrechtelijke regels kunnen zijn.

Minder geld, zelfde risico’s
Wat wél onmiskenbaar aantoonbaar is: wanneer zzp’ers worden gedwongen via tussenpartijen te werken, verandert hun positie vaak substantieel. Zij krijgen vaak minder netto overgehouden (door marge en werkgeverslasten die door het intermediair worden verrekend), verliezen directe regie over prijs- en contractonderhandelingen en blijven tegelijkertijd verantwoordelijk voor het regelen van pensioen, arbeidsongeschiktheidsverzekering en aansprakelijkheid. Comité ZZP heeft dit herhaaldelijk en op brede schaal aangekaart en handtekeningenactie gevoerd omdat dit de kern van zelfstandig ondernemerschap aantast. Dat is geen retoriek, dat is aantoonbaar ervaren effect. 



Waarom is detacheren nadelig voor de zzp’er? 
Bij detachering loopt de zzp’er vaak via een detacheringsbedrijf dat een marge inhoudt. Die kan behoorlijk oplopen. Dit betekent dat het bedrag dat de opdrachtgever betaalt, niet volledig bij de zzp’er terechtkomt. In vergelijking: bij directe uitzending of payroll is het bruto-inkomen vaak iets beter afgestemd op de werknemer/uitzender, terwijl bij detachering de marge vaak hoger en minder transparant is.

De zzp’er verliest regie over tarief en contractvoorwaarden; het detacheringsbedrijf bepaalt vaak de tarieven en voorwaarden. Bij payroll of uitzendconstructies is er meer transparantie, en vaak geldt er gelijke beloning en arbeidsvoorwaarden volgens de WAB.

Een zzp’er die via detachering werkt, blijft daarbij zelf verantwoordelijk voor zaken zoals: pensioen, arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid. Tegelijkertijd houdt hij minder netto over door de marge van de detacheerder. Bij payroll of uitzendconstructies draagt de werkgever (het bureau) deze risico’s en kosten.
Detachering kan een schijnconstructie worden: de zzp’er wordt formeel als zelfstandige gepresenteerd, maar werkt feitelijk zoals een werknemer zonder echte ondernemingsvrijheid. Hierdoor verliest de zzp’er ondernemerschap en flexibiliteit, iets wat bij echte uitzend- of payrollrelaties juridisch duidelijker wordt geregeld.


Wat er moet gebeuren
Wij pleiten voor rechtszekerheid; heldere criteria voor zelfstandig ondernemerschap, zodat opdrachtgevers niet defensief handelen. Handhaven op DBA? Dan ook op WAB. Betere toezicht en handhaving om misbruik door tussenpersonen, die de overheid in de facto stimuleert met de DBA, te voorkomen. Dwing transparantie af: geef inzicht in wie gedetacheerd wordt, tegen welke tarieven en wat zzp’ers netto overhouden. Maar bovenal: zorg voor gelijke toegang voor alle werkenden tot sociale rechten en plichten. Dan zijn veel ingewikkelde constructies en de handhaving ervan niet meer nodig.


Detacheren, uitzenden, payrollen
Detachering is een arbeidsconstructie waarbij de formele werkgever (het detacheringsbedrijf) de voorwaarden bepaalt en er geen sectoroverkoepelende regeling is. De WAB waarborgt wel dat de arbeidsvoorwaarden vergelijkbaar moeten zijn met die van werknemers bij de inlener. Bij uitzenden is de werknemer in dienst van een uitzendbureau; specifieke regels voor loon, arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit gelden. Bij payrollen is de payrollorganisatie is formeel werkgever; WAB versterkt rechten en plichten van werkgever en werknemer. Van de drie is detacheren doorgaans het minst gunstig: de minste rechten én het minste geld voor de zzp’er.


Wat de cijfers laten zien

Detachering groeit: 

  • Volgens Panteia is de omzet van detacheerders tussen 2017 en 2023 gestegen van circa 6 naar 8–12 miljard euro.
  • Het gemiddelde aantal gedetacheerden per bureau steeg van 213 in 2017 naar 233 in 2022.
  • CBS-cijfers laten zien dat in 2024 bijna 1,3 miljoen mensen met een hoofdbaan zzp’er waren (13% van alle werkenden), een stijging sinds 2013. Tegelijkertijd daalde het aantal zelfstandigenbanen licht met 19 duizend tot ruim 2,4 miljoen.

    Begrippen kort
  • Zzp’er: zelfstandig, facturering op eigen naam, eigen risico en pensioen.
  • Loondienst: werknemer met loonstrook, sociale premies en doorbetaling bij ziekte.
  • Detacheren: werknemer in dienst detacheerder, tijdelijk bij opdrachtgever.
  • Uitzenden: werknemer in dienst uitzendbureau, bij opdrachtgever, specifieke regels.
  • Payrollen: payrollorganisatie is formeel werkgever; WAB versterkt rechten en beperkt misbruik.

door Peer Goudsmit 4 september 2025
Nederland telt inmiddels bijna 2 miljoen (ruim 1.78 miljoen volgens de Kamer van Koophandel) zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) – van creatieve professionals tot bouwvakkers, van pakketbezorgers tot consultants (vaak, dus niet allemaal) . Hun bijdrage aan de economie is onmiskenbaar, hun flexibiliteit een zegen voor opdrachtgevers. Toch zitten ze in een sociale spagaat: ons stelsel van sociale zekerheid is nog altijd vooral afgestemd op, en alleen toegankelijk voor, werknemers. Het gevolg: onzekerheid, scheve concurrentie en een groeiende kloof tussen vrijheid en vangnet. We stuiten op drie hardnekkige problemen: (1) de gebrekkige dekking van het sociale stelsel voor zelfstandigen, (2) de bescherming van gedwongen of schijnzelfstandigen, en (3) het hardnekkige feit dat veel mensen denken dat veel zelfstandigen hun eigen risico’s – ziekte, ouderdom, armoede – onvoldoende afdekken. De werkelijke cijfers lees je hier .
door info 2 september 2025
De aanpak schijnzelfstandigheid gaat niet over het beschermen van kwetsbare werkenden.
door info 2 september 2025
Op verzoek weerleggen we ook enkele misvattingen over gedwongen zzp'ers. Die zijn er, maar de meesten (9 op 10) zijn juist heel blij.
1 september 2025
"Ze zijn onverzekerd, hebben geen pensioen, ze dragen niet bij en zijn dus kwetsbaar"
door info 1 augustus 2025
Als mede-oprichter van Comité Zzp zie, hoor en lees ik dagelijks de uitdagingen waar zzp'ers én opdrachtgevers tegenaan lopen bij de handhaving door de Belastingdienst. Vanaf 1 januari 2025 controleert de Belastingdienst namelijk strenger op schijnzelfstandigheid. Dit zorgt voor veel onzekerheid in de markt. Zzp'ers worden slachtoffer van beleid en verdienen echt gehoord te worden. De arbeidsmarkt bestaat uit 3 groepen. Werkgevers, zzp'ers en werknemers. De aantallen zouden ook eerlijker verdeeld kunnen worden in de adviesorganen. In het verleden was er een zogenaamde "handhavingspauze" waarbij boetes nauwelijks werden opgelegd. Nu die voorbij is, moet iedereen aantonen dat hun arbeidsrelatie klopt. Het lastige is dat de Wet vaak onduidelijk is over wat nu écht zelfstandig ondernemerschap betekent. Wanneer is er sprake van zelfstandigheid en wanneer van een (fictief) dienstverband? De praktijk is vaak genuanceerder dan de regels vermoeden. Dat is en blijft een ingewikkeld verhaal en de Webmodule maakt het niet beter. In 2025 geldt als overgangsjaar met een zogeheten "zachte landing". Wie onverhoopt (niet bewust dus) in de fout gaat, krijgt eerst een waarschuwing en de kans om orde op zaken te stellen. Dit biedt betrokkenen tijd om samen hun afspraken opnieuw te bekijken. Het slechte nieuws is dus dat de zzp'er, ondernemer én de economie het kind van de rekening zijn door het bizarre beleid. Er is ook goed nieuws. Als zzp'ers willen we niet machteloos staan. Comité Zzp bundelt de krachten van meer dan 1,6 miljoen zzp'ers in Nederland. We hebben eerder al meer dan 11.500 handtekeningen verzameld voor onze petitie die wij aan de vaste Kamercommissie hebben aangeboden. Al honderden zzp'ers hebben inmiddels hun input gegeven bij onze gezamenlijke klacht bij de Nationale Ombudsman en de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze collectieve actie laat zien dat we als zzp-gemeenschap sterk staan wanneer we samenwerken. Door onze ervaringen te bundelen maken we de problemen zichtbaar voor beleidsmakers en zorgen we ervoor dat de stem van de zelfstandige ondernemer wordt gehoord. Wil jij ook je stem laten horen? Via de website van Comité ZZP kun je eenvoudig je klacht indienen. Door samen op te trekken versterken we onze positie en werken we naar een eerlijkere behandeling van zelfstandige ondernemers. Want zelfstandig werken is een recht, geen gunst. Samen zorgen we ervoor dat eerlijke zzp'ers ook als echte zelfstandige kunnen blijven werken. Dien je klacht in via www.comitezzp.nl/klachtombudsman en word onderdeel van de oplossing. Peer Goudsmit
door Comité ZZP 14 juli 2025
De actie loopt door tot 1 september 2025 
door info 23 juni 2025
Column door René Dongelmans "Demissionair minister zet een groep weg die bijna 20% van de gehele beroepsbevolking vertegenwoordigt. "
door info 3 juni 2025
De val van het kabinet op 3 juni 2025 heeft ongetwijfeld belangrijke gevolgen voor de Wet DBA , de opvolgende wetgeving ( VBAR ) én de handhavingsplannen. Dit is te verwachten: 1. Verdere h andhaving (voorlopig) op pauze De geplande verdere intensivering van handhaving vanaf 1 januari 2025 (zoals aangekondigd door demissionair minister Van Gennip) stond al onder druk, maar is nu feitelijk on hold . Een nieuw kabinet zal eerst zelf richting moeten bepalen voordat de Belastingdienst of de Inspectie SZW handhavend op gaat treden. Verwachting: Beperkte handhaving zoals nu het geval is – alleen bij duidelijke kwaadwillendheid of flagrante schijnzelfstandigheid. 2. VBAR komt niet door de Kamer (voorlopig) Het wetsvoorstel VBAR (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties) is nog niet behandeld door de Tweede Kamer. Door de kabinetsval wordt behandeling opnieuw uitgesteld — en waarschijnlijk niet meer in deze vorm voortgezet . VVD, NSC en BBB hebben in debatten en hun verkiezingsprogramma’s kritiek geuit op de inbeddingstoets en de vergaande gevolgen van VBAR voor “gewone” zelfstandigen. PVV en BBB zijn uitgesproken vóór meer ruimte voor zelfstandigheid. Verwachting: Het wetsvoorstel VBAR sneuvelt , of wordt grondig herschreven onder een nieuw kabinet. 3. Nieuwe koers op zzp-beleid waarschijnlijk soepeler Als het kabinet-Schoof alsnog geformeerd wordt, is te verwachten dat: De nadruk verschuift van handhaving naar keuzevrijheid voor zelfstandig ondernemerschap . Minder focus komt te liggen op strenge toetsing van de arbeidsrelatie, en meer op transparante afspraken en administratieve vereenvoudiging. Er mogelijk een nieuw traject start om de positie van zelfstandig ondernemers wettelijk te verankeren , zónder dat alle vormen van inbedding verboden worden. Kortom, meer richting een Zelfstandigenwet zoals die inmiddels is voorgesteld. Verwachting: Een meer pragmatische aanpak , met aandacht voor bescherming onderin de markt, maar ruimte bovenin. 4. Tijd van onzekerheid voor opdrachtgevers en zzp’ers Totdat er duidelijkheid is over een regeerakkoord én nieuwe wetgeving: Blijft de praktijk juridisch grijs . Is het verstandig om als opdrachtgever met modelovereenkomsten of transparante opdrachten te werken. Wordt beleidsmatige duidelijkheid pas na de zomer van 2025 verwacht. De val van het kabinet op 3 juni 2025 vertraagt de invoering en handhaving van de Wet DBA-opvolgers. Totdat er een nieuw kabinet is met een andere koers, blijft de handhaving op afstand en is het wetsvoorstel VBAR vrijwel kansloos. Een soepeler en praktischer zzp-beleid ligt nu voor de hand — maar tot die tijd blijft onzekerheid troef. OPROEP! Geef jouw input mee voor de volgende bewindspersoon, in de vorm van een bezwaar tegen het huidige beleid bij de Nationale ombudsman en de ACM. Danielle van Wieringen
door Comité ZZP 28 mei 2025
Zzp'en is een recht, geen maas in de wet
door Comité ZZP 24 december 2024
Alleen gedwongen zelfstandigheid is een probleem