Bestaansonzekerheid van de zzp'er
info • 23 juni 2025

Column door René Dongelmans
"Demissionair minister zet een groep weg die bijna 20% van de gehele beroepsbevolking vertegenwoordigt. "

Demissionair minister Eddy van Hijum van SZW is vast van plan de wet VBAR nog deze zomer door de tweede kamer te loodsen. Van Hijum is inmiddels het boegbeeld van de NSC, dé partij voor bestaanszekerheid. Met de invoering van de wet VBAR voedt hij juist de bestaansonzekerheid van 1,7 miljoen zzp-ers in Nederland. “Je hebt toch liever een werknemer dan iemand die even een klusje komt doen en weer weg is”. Hiermee zet hij een groep weg die bijna 20% van de gehele beroepsbevolking vertegenwoordigt.


Het feit dat deze groep (zzp'ers) zo groot is, zegt iets over de huidige arbeidsmarkt en de behoeften van ‘de werkenden’ in Nederland. Schrijnend dat een minister van een partij die waarschijnlijk geheel van het politieke podium verdwenen is na de verkiezingen in oktober dit jaar, nog zo zijn schadelijke stempel wil drukken op de arbeidsmarkt.


In een tijd dat in alle sectoren een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten is, lijkt een meerderheid in de tweede kamer een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking eerder te demotiveren dan te motiveren aan het arbeidsproces deel te nemen. 

 

Waarom de wet VBAR?

De minister wil middels de wet VBAR schijnzelfstandigheid tegengaan. Hoe groot de groep schijnzelfstandigen is weet hij niet, laat staan hoe groot de groep ‘gedwongen schijnzelfstandigen’ is.

Inmiddels is er een ogenschijnlijk prima alternatief, de zelfstandigenwet. Een initiatief van VVD, BBB, D66 en SGP. Deze gaat uit van de zelfstandige die op geheel vrijwillige basis als ondernemer in plaats van werknemer deel wil nemen aan het arbeidsproces. 

 

Wat wellicht minder bekend is, doch zeker zo belangrijk blijkt voor politiek Den Haag, dat Brussel van Nederland een hervorming van onze arbeidsmarkt eist in ruil voor de gegeven EU coronasteun. Van Hijum doet voorkomen alsof VBAR hier de enige oplossing voor is, doch dat is geheel niet het geval, zie bijvoorbeeld de zelfstandigenwet.

De steun, die zo’n 600 miljoen euro behelst lijkt een grote drijfveer te zijn om de wet VBAR snel in te voeren, zo bleek uit een Kamercommissie vergadering eerder dit jaar. 

Dat zou betekenen dat de bestaanszekerheid van 1,7 miljoen zzp'ers verkocht wordt voor 600 miljoen euro aan steun vanuit Brussel. 

 

Hervorming arbeidsmarkt.

Dat een hervorming noodzakelijk is moge duidelijk zijn, de groep van 1,7 miljoen zzp'ers groeit ondanks de bestaansonzekerheid nog steeds. Ruben van Houweling, arbeidsrechtprofessor geeft aan dat het hoog tijd is dat ‘de werkende’ centraal gesteld dient te worden in plaats van de contractvorm. Dit doet naar mijn mening recht aan de behoefte van de werkenden in Nederland.

 

Op dit moment zoeken de zzp'ers, opdrachtgevers en intermediairs krampachtig en koortsachtig een manier om zo veilig mogelijk door de brandende handhavingshoepel van SZW en de Belastingdienst te springen. Vele zzp-ers zien hun zorgvuldig opgebouwde bestaan in rook opgaan en staan machteloos. Comité zzp zoekt naar mogelijkheden om het tij te keren. Hiervoor is nodig dat de zzp'ers zichzelf gaan organiseren als een zelfstandige koepel in de polder.


René Dongelmans 

door info 1 augustus 2025
Als mede-oprichter van Comité Zzp zie, hoor en lees ik dagelijks de uitdagingen waar zzp'ers én opdrachtgevers tegenaan lopen bij de handhaving door de Belastingdienst. Vanaf 1 januari 2025 controleert de Belastingdienst namelijk strenger op schijnzelfstandigheid. Dit zorgt voor veel onzekerheid in de markt. Zzp'ers worden slachtoffer van beleid en verdienen echt gehoord te worden. De arbeidsmarkt bestaat uit 3 groepen. Werkgevers, zzp'ers en werknemers. De aantallen zouden ook eerlijker verdeeld kunnen worden in de adviesorganen. In het verleden was er een zogenaamde "handhavingspauze" waarbij boetes nauwelijks werden opgelegd. Nu die voorbij is, moet iedereen aantonen dat hun arbeidsrelatie klopt. Het lastige is dat de Wet vaak onduidelijk is over wat nu écht zelfstandig ondernemerschap betekent. Wanneer is er sprake van zelfstandigheid en wanneer van een (fictief) dienstverband? De praktijk is vaak genuanceerder dan de regels vermoeden. Dat is en blijft een ingewikkeld verhaal en de Webmodule maakt het niet beter. In 2025 geldt als overgangsjaar met een zogeheten "zachte landing". Wie onverhoopt (niet bewust dus) in de fout gaat, krijgt eerst een waarschuwing en de kans om orde op zaken te stellen. Dit biedt betrokkenen tijd om samen hun afspraken opnieuw te bekijken. Het slechte nieuws is dus dat de zzp'er, ondernemer én de economie het kind van de rekening zijn door het bizarre beleid. Er is ook goed nieuws. Als zzp'ers willen we niet machteloos staan. Comité Zzp bundelt de krachten van meer dan 1,6 miljoen zzp'ers in Nederland. We hebben eerder al meer dan 11.500 handtekeningen verzameld voor onze petitie die wij aan de vaste Kamercommissie hebben aangeboden. Al honderden zzp'ers hebben inmiddels hun input gegeven bij onze gezamenlijke klacht bij de Nationale Ombudsman en de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze collectieve actie laat zien dat we als zzp-gemeenschap sterk staan wanneer we samenwerken. Door onze ervaringen te bundelen maken we de problemen zichtbaar voor beleidsmakers en zorgen we ervoor dat de stem van de zelfstandige ondernemer wordt gehoord. Wil jij ook je stem laten horen? Via de website van Comité ZZP kun je eenvoudig je klacht indienen. Door samen op te trekken versterken we onze positie en werken we naar een eerlijkere behandeling van zelfstandige ondernemers. Want zelfstandig werken is een recht, geen gunst. Samen zorgen we ervoor dat eerlijke zzp'ers ook als echte zelfstandige kunnen blijven werken. Dien je klacht in via www.comitezzp.nl/klachtombudsman en word onderdeel van de oplossing. Peer Goudsmit
door Comité ZZP 14 juli 2025
De actie loopt door tot 1 september 2025 
door info 3 juni 2025
De val van het kabinet op 3 juni 2025 heeft ongetwijfeld belangrijke gevolgen voor de Wet DBA , de opvolgende wetgeving ( VBAR ) én de handhavingsplannen. Dit is te verwachten: 1. Verdere h andhaving (voorlopig) op pauze De geplande verdere intensivering van handhaving vanaf 1 januari 2025 (zoals aangekondigd door demissionair minister Van Gennip) stond al onder druk, maar is nu feitelijk on hold . Een nieuw kabinet zal eerst zelf richting moeten bepalen voordat de Belastingdienst of de Inspectie SZW handhavend op gaat treden. Verwachting: Beperkte handhaving zoals nu het geval is – alleen bij duidelijke kwaadwillendheid of flagrante schijnzelfstandigheid. 2. VBAR komt niet door de Kamer (voorlopig) Het wetsvoorstel VBAR (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties) is nog niet behandeld door de Tweede Kamer. Door de kabinetsval wordt behandeling opnieuw uitgesteld — en waarschijnlijk niet meer in deze vorm voortgezet . VVD, NSC en BBB hebben in debatten en hun verkiezingsprogramma’s kritiek geuit op de inbeddingstoets en de vergaande gevolgen van VBAR voor “gewone” zelfstandigen. PVV en BBB zijn uitgesproken vóór meer ruimte voor zelfstandigheid. Verwachting: Het wetsvoorstel VBAR sneuvelt , of wordt grondig herschreven onder een nieuw kabinet. 3. Nieuwe koers op zzp-beleid waarschijnlijk soepeler Als het kabinet-Schoof alsnog geformeerd wordt, is te verwachten dat: De nadruk verschuift van handhaving naar keuzevrijheid voor zelfstandig ondernemerschap . Minder focus komt te liggen op strenge toetsing van de arbeidsrelatie, en meer op transparante afspraken en administratieve vereenvoudiging. Er mogelijk een nieuw traject start om de positie van zelfstandig ondernemers wettelijk te verankeren , zónder dat alle vormen van inbedding verboden worden. Kortom, meer richting een Zelfstandigenwet zoals die inmiddels is voorgesteld. Verwachting: Een meer pragmatische aanpak , met aandacht voor bescherming onderin de markt, maar ruimte bovenin. 4. Tijd van onzekerheid voor opdrachtgevers en zzp’ers Totdat er duidelijkheid is over een regeerakkoord én nieuwe wetgeving: Blijft de praktijk juridisch grijs . Is het verstandig om als opdrachtgever met modelovereenkomsten of transparante opdrachten te werken. Wordt beleidsmatige duidelijkheid pas na de zomer van 2025 verwacht. De val van het kabinet op 3 juni 2025 vertraagt de invoering en handhaving van de Wet DBA-opvolgers. Totdat er een nieuw kabinet is met een andere koers, blijft de handhaving op afstand en is het wetsvoorstel VBAR vrijwel kansloos. Een soepeler en praktischer zzp-beleid ligt nu voor de hand — maar tot die tijd blijft onzekerheid troef. OPROEP! Geef jouw input mee voor de volgende bewindspersoon, in de vorm van een bezwaar tegen het huidige beleid bij de Nationale ombudsman en de ACM. Danielle van Wieringen
door Comité ZZP 28 mei 2025
Zzp'en is een recht, geen maas in de wet
door Comité ZZP 24 december 2024
Alleen gedwongen zelfstandigheid is een probleem
door Comité ZZP 23 december 2024
De voortdurende aantasting van de rechtspositie van zzp’ers is een obstakel voor ondernemerschap én sociale zekerheid.
door Comité ZZP 12 december 2024
Het oorverdovende stilzwijgen van werkgeversorganisaties over de wet DBA.
door Comité ZZP 12 december 2024
En nu..?
door duda-wsm 11 december 2024
Het uitzendbureau is geen alternatief voor zzp
door duda-wsm 11 december 2024
Comité ZZP heeft vandaag een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd om aandacht te vragen voor de negatieve gevolgen van de aangekondigde handhaving van de Wet DBA. De wet, die bedoeld is om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, leidt tot onzekerheid, vaak tot hogere kosten voor werkgevers en bedreigt het voortbestaan van de 1,6 miljoen zelfstandige professionals in Nederland.