Welke keus hebben zzp'ers op 29 oktober?
info • 13 oktober 2025

Verkiezingen: hebben 1,7 miljoen zzp’ers een échte keus?

Deze verkiezingen heeft bijna elke partij het in het programma alsnog over de zzp’er - beetje laat.
Het gaat over bescherming, over schijnzelfstandigheid, over verplichtingen. Het gaat helaas niet over wat de zzp’er zelf wil. En niet elke partij lijkt het onderwerp in volle omvang te begrijpen.


De meeste zzp'ers hebben ervoor gekozen om zelfstandig professional te zijn. De overheid zou het passen om deze 1,7 miljoen zzp’ers te faciliteren, meer dan ze persé in een keurslijf te dwingen. Daar gaan de verkiezingsprogramma's echter zeker niet over. 


Faciliteren betekent op korte termijn bijvoorbeeld: de huidige handhaving op schijnzelfstandigheid is willekeurig en onuitvoerbaar, moet dus worden stopgezet tot er duidelijke wetgeving is. En nieuwe regels moeten eerlijkheid en duidelijkheid brengen zonder ondernemers te belemmeren.
Voor de lange termijn: uiteindelijk alle werkenden, ongeacht hun contractvorm, gelijke toegang geven tot het sociale stelsel. Dan zijn we klaar met het decennia slepende kostbare en heilloze juridische gesteggel om mensen in contractvormpjes te wurmen die ze niet willen.


Dergelijk standpunten zouden getuigen van realiteitszin en visie. Maar helaas, de partijprogramma's doen niet veel meer dan de polder weerspiegelen. Een kieskompas voor de zzp'ers is er tot dusver niet. Heel veel keuze is er dan ook niet. Wat is er wel?


D66 

We bezien de plannen van D66 met gemengde gevoelens. De zelfstandigentoets en werkrelatietoets bieden wel duidelijkheid, maar kunnen ook de vrijheid van zelfstandigen beperken. Financieel is er verbetering mogelijk via de omzetting van de zelfstandigenaftrek naar een belastingkorting, maar dit geldt vooral voor wie veel uren werkt. Toegang tot collectieve voorzieningen zoals AOV en verlofregelingen is een pluspunt, hoewel de verplichte AOV sommige zzp’ers zwaar kan belasten. 

Minder regeldruk en digitalisering zijn welkom, maar de invoering van de nieuwe wetgeving kan tijdelijk extra administratie opleveren. De mogelijkheid tot collectieve onderhandelingen wordt positief gezien, omdat zzp’ers zo meer macht krijgen tegenover opdrachtgevers. Strikte toetsen kunnen leiden tot onzekerheid over de status als ondernemer. Dus: voordelen in zekerheid en bescherming, maar vrees voor te veel beperkingen en kosten. Zelfstandigheid en autonomie moeten altijd centraal blijven staan.


VVD 

We waarderen de nadruk van de VVD op vrijheid en keuzevrijheid voor zelfstandigen. De Zelfstandigenwet biedt duidelijkheid, maar het rechtsvermoeden bij lage uurtarieven kan voor verwarring zorgen. De mogelijkheid om zelf te kiezen hoe AOV en pensioen worden geregeld is een pluspunt, hoewel verplichte elementen soms als last kunnen voelen. Minder regels en een kleinere overheid worden positief gezien, omdat zzp’ers zo meer ruimte krijgen om te ondernemen. Belastingverlaging en minder bureaucratie versterken het ondernemersklimaat. Eigen verantwoordelijkheid staat centraal, wat aansluit bij de filosofie van zelfstandigen. Kortom, de VVD-keuzes zijn aantrekkelijk voor zelfstandigen die vrijheid belangrijk vinden, maar minder gunstig voor wie zekerheid zoekt.


CDA en BBB: sympathie, maar te veel randvoorwaarden

Het CDA erkent het belang van duidelijkheid, maar wil zelfstandigen vooral opvoeden tot “verantwoorde ondernemers”. Prima, zolang dat niet betekent dat Den Haag beter weet wat goed voor ons is dan wijzelf.
BBB spreekt zzp’ers aan met haar kritiek op overregulering, maar het rechtsvermoeden van werknemerschap onder een bepaald tarief is een gevaarlijk precedent. Tarief zegt immers niets over zelfstandigheid of professionaliteit.


Volt: goed bedoeld, maar soms te ver weg

Volt spreekt mooie woorden over gelijke toegang en minder rompslomp, maar blijft vaag over de uitvoering. Volt geeft weinig concrete details over hoe ze dat precies gaan uitvoeren, zoals hoe toetsen, subsidies of verzekeringen er in de praktijk uitzien. Hun blik is vaak Europees, terwijl de Nederlandse zelfstandige vooral behoefte heeft aan concrete, uitvoerbare oplossingen in de praktijk van morgen.


En de rest?

Partijen als PvdA/GroenLinks en SP leggen zoveel nadruk op zekerheid, dat ze de vrijheid van het ondernemerschap dreigen te verliezen. Aan de andere kant PVV en FVD: veel geroep over vrijheid, maar weinig aandacht voor eerlijkheid of zekerheid. Beide uitersten missen de nuance die het zzp-bestaan kenmerkt: vrijheid mét verantwoordelijkheid.


Visie blijft uit

Als je kijkt naar de huidige programma’s, dan scoort D66 het beste op de kernwaarden van Comité ZZP, gevolgd door VVD, CDA, BBB en Volt. Maar het echte werk begint pas ná de verkiezingen — wanneer woorden moeten worden omgezet in beleid dat zelfstandigen niet hindert, maar versterkt, Zelfstandige professionals zijn immers een bron van dynamiek, groei en innovatie. Een sterke flexibele schil is onmisbaar voor een gezonde economie. Comité ZZP pleit voor een koerswijziging die zelfstandigen erkent en ruimte biedt, zodat Nederland haar wendbare en sterke arbeidsmarkt behoudt. De meeste partijprogramma’s doen echter niet veel meer dan doormodderen in een hardnekkige departementale doctrine.


Comité ZZP
Vrijheid, duidelijkheid, eerlijkheid.

www.comitezzp.nl



Bekijk het Comité ZZP kieskompas
door info 6 oktober 2025
Van een sterke naar een zwakke flexmarkt
door Peer Goudsmit 4 september 2025
Nederland telt inmiddels bijna 2 miljoen (ruim 1.78 miljoen volgens de Kamer van Koophandel) zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) – van creatieve professionals tot bouwvakkers, van pakketbezorgers tot consultants (vaak, dus niet allemaal) . Hun bijdrage aan de economie is onmiskenbaar, hun flexibiliteit een zegen voor opdrachtgevers. Toch zitten ze in een sociale spagaat: ons stelsel van sociale zekerheid is nog altijd vooral afgestemd op, en alleen toegankelijk voor, werknemers. Het gevolg: onzekerheid, scheve concurrentie en een groeiende kloof tussen vrijheid en vangnet. We stuiten op drie hardnekkige problemen: (1) de gebrekkige dekking van het sociale stelsel voor zelfstandigen, (2) de bescherming van gedwongen of schijnzelfstandigen, en (3) het hardnekkige feit dat veel mensen denken dat veel zelfstandigen hun eigen risico’s – ziekte, ouderdom, armoede – onvoldoende afdekken. De werkelijke cijfers lees je hier .
door info 2 september 2025
De aanpak schijnzelfstandigheid gaat niet over het beschermen van kwetsbare werkenden.
door info 2 september 2025
Op verzoek weerleggen we ook enkele misvattingen over gedwongen zzp'ers. Die zijn er, maar de meesten (9 op 10) zijn juist heel blij.
1 september 2025
"Ze zijn onverzekerd, hebben geen pensioen, ze dragen niet bij en zijn dus kwetsbaar"
door info 1 augustus 2025
Als mede-oprichter van Comité Zzp zie, hoor en lees ik dagelijks de uitdagingen waar zzp'ers én opdrachtgevers tegenaan lopen bij de handhaving door de Belastingdienst. Vanaf 1 januari 2025 controleert de Belastingdienst namelijk strenger op schijnzelfstandigheid. Dit zorgt voor veel onzekerheid in de markt. Zzp'ers worden slachtoffer van beleid en verdienen echt gehoord te worden. De arbeidsmarkt bestaat uit 3 groepen. Werkgevers, zzp'ers en werknemers. De aantallen zouden ook eerlijker verdeeld kunnen worden in de adviesorganen. In het verleden was er een zogenaamde "handhavingspauze" waarbij boetes nauwelijks werden opgelegd. Nu die voorbij is, moet iedereen aantonen dat hun arbeidsrelatie klopt. Het lastige is dat de Wet vaak onduidelijk is over wat nu écht zelfstandig ondernemerschap betekent. Wanneer is er sprake van zelfstandigheid en wanneer van een (fictief) dienstverband? De praktijk is vaak genuanceerder dan de regels vermoeden. Dat is en blijft een ingewikkeld verhaal en de Webmodule maakt het niet beter. In 2025 geldt als overgangsjaar met een zogeheten "zachte landing". Wie onverhoopt (niet bewust dus) in de fout gaat, krijgt eerst een waarschuwing en de kans om orde op zaken te stellen. Dit biedt betrokkenen tijd om samen hun afspraken opnieuw te bekijken. Het slechte nieuws is dus dat de zzp'er, ondernemer én de economie het kind van de rekening zijn door het bizarre beleid. Er is ook goed nieuws. Als zzp'ers willen we niet machteloos staan. Comité Zzp bundelt de krachten van meer dan 1,6 miljoen zzp'ers in Nederland. We hebben eerder al meer dan 11.500 handtekeningen verzameld voor onze petitie die wij aan de vaste Kamercommissie hebben aangeboden. Al honderden zzp'ers hebben inmiddels hun input gegeven bij onze gezamenlijke klacht bij de Nationale Ombudsman en de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze collectieve actie laat zien dat we als zzp-gemeenschap sterk staan wanneer we samenwerken. Door onze ervaringen te bundelen maken we de problemen zichtbaar voor beleidsmakers en zorgen we ervoor dat de stem van de zelfstandige ondernemer wordt gehoord. Wil jij ook je stem laten horen? Via de website van Comité ZZP kun je eenvoudig je klacht indienen. Door samen op te trekken versterken we onze positie en werken we naar een eerlijkere behandeling van zelfstandige ondernemers. Want zelfstandig werken is een recht, geen gunst. Samen zorgen we ervoor dat eerlijke zzp'ers ook als echte zelfstandige kunnen blijven werken. Dien je klacht in via www.comitezzp.nl/klachtombudsman en word onderdeel van de oplossing. Peer Goudsmit
door Comité ZZP 14 juli 2025
De actie loopt door tot 1 september 2025 
door info 23 juni 2025
Column door René Dongelmans "Demissionair minister zet een groep weg die bijna 20% van de gehele beroepsbevolking vertegenwoordigt. "
door info 3 juni 2025
De val van het kabinet op 3 juni 2025 heeft ongetwijfeld belangrijke gevolgen voor de Wet DBA , de opvolgende wetgeving ( VBAR ) én de handhavingsplannen. Dit is te verwachten: 1. Verdere h andhaving (voorlopig) op pauze De geplande verdere intensivering van handhaving vanaf 1 januari 2025 (zoals aangekondigd door demissionair minister Van Gennip) stond al onder druk, maar is nu feitelijk on hold . Een nieuw kabinet zal eerst zelf richting moeten bepalen voordat de Belastingdienst of de Inspectie SZW handhavend op gaat treden. Verwachting: Beperkte handhaving zoals nu het geval is – alleen bij duidelijke kwaadwillendheid of flagrante schijnzelfstandigheid. 2. VBAR komt niet door de Kamer (voorlopig) Het wetsvoorstel VBAR (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties) is nog niet behandeld door de Tweede Kamer. Door de kabinetsval wordt behandeling opnieuw uitgesteld — en waarschijnlijk niet meer in deze vorm voortgezet . VVD, NSC en BBB hebben in debatten en hun verkiezingsprogramma’s kritiek geuit op de inbeddingstoets en de vergaande gevolgen van VBAR voor “gewone” zelfstandigen. PVV en BBB zijn uitgesproken vóór meer ruimte voor zelfstandigheid. Verwachting: Het wetsvoorstel VBAR sneuvelt , of wordt grondig herschreven onder een nieuw kabinet. 3. Nieuwe koers op zzp-beleid waarschijnlijk soepeler Als het kabinet-Schoof alsnog geformeerd wordt, is te verwachten dat: De nadruk verschuift van handhaving naar keuzevrijheid voor zelfstandig ondernemerschap . Minder focus komt te liggen op strenge toetsing van de arbeidsrelatie, en meer op transparante afspraken en administratieve vereenvoudiging. Er mogelijk een nieuw traject start om de positie van zelfstandig ondernemers wettelijk te verankeren , zónder dat alle vormen van inbedding verboden worden. Kortom, meer richting een Zelfstandigenwet zoals die inmiddels is voorgesteld. Verwachting: Een meer pragmatische aanpak , met aandacht voor bescherming onderin de markt, maar ruimte bovenin. 4. Tijd van onzekerheid voor opdrachtgevers en zzp’ers Totdat er duidelijkheid is over een regeerakkoord én nieuwe wetgeving: Blijft de praktijk juridisch grijs . Is het verstandig om als opdrachtgever met modelovereenkomsten of transparante opdrachten te werken. Wordt beleidsmatige duidelijkheid pas na de zomer van 2025 verwacht. De val van het kabinet op 3 juni 2025 vertraagt de invoering en handhaving van de Wet DBA-opvolgers. Totdat er een nieuw kabinet is met een andere koers, blijft de handhaving op afstand en is het wetsvoorstel VBAR vrijwel kansloos. Een soepeler en praktischer zzp-beleid ligt nu voor de hand — maar tot die tijd blijft onzekerheid troef. OPROEP! Geef jouw input mee voor de volgende bewindspersoon, in de vorm van een bezwaar tegen het huidige beleid bij de Nationale ombudsman en de ACM. Danielle van Wieringen
door Comité ZZP 28 mei 2025
Zzp'en is een recht, geen maas in de wet